tiistai 22. kesäkuuta 2010

Pyytinkari 2010

Lisää kuvia voit katsella täältä
Pyytinkarin tämän vuoden kilpailu purjehdittiin kovassa tuulessa, joten tälle kisalle tyypillistä auringonlaskun jälkeistä ”pläkää” ei koettu – päinvastoin. Ennakkoon ajatellen kovatuulinen kilpailu ei välttämättä suosi s/y Meriharakkaa, mutta Sail Fast Team lähti hakemaan tasapainoista suoritusta rennolla asenteella. Tänä vuonna veneet oli jaettu neljään eri luokkaan tasapuolisemman kilpailun aikaansaamiseksi. Meriharakka kilpaili kymmenen muun venekunnan kanssa LYS 3:ssa.

Ennen starttia tuuli puhalteli kaakosta 10-14 m/s. Airiston luoviin varustauduimme 3-genoalla ja yhdellä reivillä tiedostaen, ettei kilpailu vielä Airistolla ratkea, mutta onnistunut kryssi antaisi henkisesti voimia yön koitoksiin. Ilmeisesti sitkeä harjoittelumme oli tuottanut tulosta, sillä heti startista saimme purjeisiin erinomaiset säädöt, ja venettä oli helppo ajaa. Venevauhtimme oli kohdallaan, ja kun luovikulmakin oli hyvä, niin edellä lähteneiden kilpakumppaniemme peräpeilit lähestyivät vauhdilla. Itse asiassa saavutimme Tiiraa ja Merennaa lukuun ottamatta luokkamme muut veneet ennen Orhisaaren ohitusta. Kilpailu oli siis käynnistynyt osaltamme erinomaisesti. Ennen Innamoa tuuli rauhoittui ollen 7-8m/s, joten päätimme vaihtaa keulaan 2-genoan. Vaihto sujui ripeästi, vaikkakin skuuttia jouduttiin hieman korjailemaan, koska se oli vahingossa mennyt kaidevaijerin väärältä puolelta.

2-genoan tuoman lisävauhdin myötä saavutimme tasaisesti Merennaa ja Kaitkiven kohdalla sitten saavutimme heidät. Ilmeisesti Merennassa valmistauduttiin hetkeksi spinnun nostoon, mutta häiritsimme heitä sen verran, että he luopuivat ajatuksesta. Pian tämän jälkeen pääsimmekin nousemaan Merennan yläpuolella ja ohitimme heidät. Tuuli oli melko reikäinen ja haimme kannelle jo 1-genoan, mutta 7 m/s puuskat pitivät isomman keulapurjeen vielä kannella paketissa.

Pippäran kohdalla kurssimme kääntyi länteen, ja edellämme alkoi nousta spinnuja. Nopeasti myös Meriharakassa nousi spinnu, ja Fiskö ohitettiin jo puolenyön aikaan. Vauhtimme oli ollut todella hyvä. Fiskön jälkeen jiippasimme liian nopeasti ja kurssimme oli kohti kivikkoa. Uuteen jiippiin valmistautuessamme roolit olivat hieman sekaisin ja vene heijasi alkaneessa aallokossa melko levottomasti. Niinpä vahinkojen välttämiseksi jiipin sijaan kippari antoi käskyn ottaa spinnu alas. Spinnu siis alas, tilanteen ”nollaus” ja miehistön tankkaus. Aiemmin ohittamamme Merenna jatkoi vielä spinnulla ja pääsivät näin ohitsemme. Hetkeä myöhemmin myös Merennassa laskettiin spinnu. (Maalissa kuulimme, että myös heillä oli ollut vaikeuksia veneen heijaamisen kanssa.)

Snöbådanin jälkeen spinnu uudelleen ylös ja vauhdikasta ajoa Kihtiä ylös. Torsholmakobbenin jälkeen meidät ohitti vauhdikkaasti partiovene Theia vetäen perässään mahtavat peräaallot, jotka herättivät hieman ”nukuksissa” olleen kipparin.
Spinnu laskettiin Kihdin pohjoisosassa ja taas olimme tasoissa Merennan kanssa, mutta Tiiraa emme olleet nähneet. Tuuli oli nyt tyyntynyt ollen 5 m/s. Laitoimme keulaan 1-genoan. Tämä toimikin hyvin ja Merenna jäi nopeasti taaksemme. Me kryssimme pohjoispuolen reunaa, mikä oli selkeästi virheellinen valinta. Merenna valitsi toisen laidan ja sai huomattavasti paremmat tuulet ja pääsi jälleen ohitsemme. Tarkalla ajolla saimme kuitenkin heihin hieman eroa ennen Isoleton kääntömerkkiä. Tuuli kuitenkin yltyi uudelleen ja 1-genoamme alkoi olla selkeästi liikaa. Valitettavasti emme olleet riittävän hereillä, vaan ajoimme aivan liian kallellaan ja venevauhti oli kateissa. Niinpä Merenna saavutti meidät ja meni ohi. Valmistauduimme taas purjeen vaihtoon, ja nyt keulaan laitettiin 2-genoa. (Jälkikäteen ajateltuna kenties 3-genoa olisi ollut parempi vaihtoehto 10 m/s tuuleen.) Tietty aktiivisuus puuttui, ja kesti todella pitkään ennen venevauhdin löytymistä. Merenna meni menojaan, ja koska emme olleet Tiiraa nähneet oli meidän tyydyttävä varmistamaan kolmas sija. Viimeinen spinnuajo Kuiva Kalsaarelta maaliin sujui virheittä, ainoana huolena tuulen hiipuminen. Maalilinjan ylitimme vauhdikkaan kilpailun jälkeen aamulla klo 9.14.17. Näin meiltä siis kului tähän 81 mpk:n kierrokseen 14 h 16 min 17 s, ja aikamme riitti luokassamme kunniakkaaseen kolmanteen sijaan. Vauhdikkaan purjehduksen seurauksena venekunnilla jäi hyvin aikaa rentoutumiseen sekä kokemusten vaihtoon yön koitoksista.


Paluukilpailu

Paluukilpailun aamu valkeni aurinkoisena, mikä loi positiivisen ilmapiirin myös Sail Fast Teamin jäseniin. Tarkkaan tutkittiin päivän tuuliennusteita, jotka lupailivat tuulta 6 m/s etelästä. Hieman arvuuttelimme, lähdemmekö matkaan 1- vai 2-genoalla, mutta koska laskimme tiukkaa luovia olevan vain Taipaluksesta alas tuulen muuten ollessa meille sopivasti auki, päätimme laittaa keulaan 1-genoan.

Osa kilpakumppaneistamme lähti matkaan spinnulla, mikä osoittautui vääräksi valinnaksi. Merenna mm. taisteli aikansa spinnun kanssa, ja saavutimme Merennaa heidän broachatessaan tai joutuessaan ajamaan turhan alas. Harmiksemme he kuitenkin luopuivat spinnusta melko nopeasti. Oma venevauhtimme oli kohdallaan ja saavutimme tasaisesti edellämme lähteneitä. Loukeenkarien kohdalla saavutimme Comfortina 32:n ja välttääksemme heidän pakkituulensa, teimme vendan. Tämän vendan ajoimme kenties hieman turhan pitkälle, sillä vasemmassa reunassa tuuli oli selkeästi parempi. Tällä kertaa tuulien haltija oli meidän puolellamme, sillä ennakkoon meitä huolestuttaneen tiukan kryssin ajaksi tuuli tyyntyi ollen vain 4-5m/s, ja näin ollen 1-genoamme toimi erinomaisesti.

Hepokarin koillispuolella olevan pohjoisviitan kierron jälkeen osassa veneistä nousi jälleen spinnu. Tuuli oli kuitenkin aivan sivusta ja voimistunut taas, ollen nyt 6-8 m/s. Emme siis lähteneet edes yrittämään nostaa meidän puhdasta lenssispinnuamme. Keskityimme virheettömään ajoon ja pyrimme pitämään venevauhdin kohdallaan. Muutamilla edellämme olevista oli vaikeuksia spinnun kanssa ja mm. Marthan (1/4 tonnari) spinnu lensi kaukana sivulla miehistön yrittäessä saada sitä ehjänä alas.

Takaamme tuli isomman luokan veneistä spinnulla ohi ennen Orhisaarta Dat wor et ja Mizar. Dat wor et meni menojaan, mutta nostettuamme spinnun Orhisaareen kohdalla ohitimme Mizarin uudelleen. Spinnuajo sujui 6-8 m/s etelätuulessa vauhdikkaasti ja ylitimme maalilinjan virheettömän purjehduksen jälkeen luokkamme kolmantena veneenä. Huomionarvoista on, että kaikki luokat huomioiden olimme tasoitetussa ajassa viidenneksi nopein vene. Tämän onnistumisen jälkeen on hienoa aloittaa kesäloma ja nauttia ihan vaan matkapurjehduksesta. Kippari haluaakin kiittää Sail Fast Teamin jäseniä sitoutumisestaan ja aktiivisuudestastaan alkukauden aikana. S/y Meriharakka nähdään taas lähtöviivalla kesälomien jälkeen.

Ei kommentteja: