maanantai 31. toukokuuta 2010

s/y Meriharakka mukana Kihti Two Star -kilpailussa

Turun Pursiseuran aktiivinen kilpapurjehdusjaosto pyrkii löytämään uusia tuulia Turun alueen kilpapurjehdustoimintaan ja järjesti Kihti Two Star -kilpailun köliveneille, joissa on 2-hengen miehistö. Mukaan oli ilmoittautunut 13 venekuntaa, joista lähtölinjalle koleana lauantaiaamuna ilmaantui 11. Näistä isompaan LYS 1 -luokkaan kolme venekuntaa ja loput kahdeksan pienempään luokkaan.

Tuuli oli etelästä, ja päiväksi oli luvattu kovenevaa tuulta ja vesisadetta. Lähtö tapahtui Kuuvan edestä. Ilmeisesti aikaisen aamun vuoksi olimme vielä vähän nukuksissa ja myöhästyimme hieman startista. Toisaalta toisin kuin ratakisassa, ei matkakisassa lähdöllä ole niin suurta merkitystä lopputulokseen. Tärkeintä on, että pääsee ajamaan omaa venevauhtiaan vapaissa tuulissa. No, kenties henkiselle puolelle lähdön pienellä viivästymisellä oli hienoinen merkitys.

Lähdön jälkeen tuuli oli puuskainen ja voimakkuudeltaan 6-8m/s. Puuskissa keulaan valitsemamme 2-genoa toimi mainiosti, mutta tuulen ollessa lähellä 6m/s kaipasimme peräsimeen enemmän painetta. Airiston motellin pohjoispuolella saimme vastaamme ensimmäiset sadepilvet ja pilvirintaman jälkeen tuuli tyyntyi. Vaihdoimme keulaan 1-genoan. Vaihdossa kului aikaa, koska s/y Meriharakassa ei ole kahta toimivaa nostinta tahi toisia skuutteja. No, ainakin kansipojalle (Eero) tuli lämmin ja kävihän se hyvästä harjoituksesta. 1-genoa toimi hyvin ja olimme taas kisassa mukana, kunnes tuuli nousi uudelleen Askgrundin kohdalla. Pärjäsimme kuitenkin isommalla keulalla hyvin Pensariin asti, kunnes sitten Gullgronan aukolla tuuli jälleen yltyi, ollen puuskissa jo yli 10m/s. Niinpä ennen Trollholmenia keulagasti pääsi jälleen harjoittelemaan purjeen vaihtoa. Kovenevassa tuulessa vaihto oli jo huomattavasti haasteellisempaa kuin tyyntyvässä tuulessa suoritettu edellinen vaihto. Tästäkin kuitenkin selvittiin, mutta aikaa siihen tuhrautui ja viimeistään tässä vaiheessa oli selvää, ettei s/y Meriharakka miehistönään Juha & Eero taistele kärkisijoista tässä kisassa.

Ajo seuraavalle kääntömerkille Västra ja Östra Dömmaskärille oli tiukkaa vastaista kovenevassa tuulessa, ja nyt oli jo aallokkokin noussut niin, että hetkittäin vauhtimme pysähtyi hakatessamme vasta-aallokkoon. Vaikka otimme isosta paineen pois, vene oli aivan liian kallellaan ja niinpä oli aika ottaa isoon yksi reivi.
Ajoimme samaa vauhtia pienemmän mittaluvun omaavan J30:n kanssa, mikä kävi kyllä luonnon päälle - etenkin kun takaa meitä vielä saavutti huomattavasti pienemmällä mittaluvulla ajava pikkuluokan voittaja Solaia. Käännön jälkeen ajoimme vauhdikasta slööriä kohti maalia ja yllätykseksemme myös J30 kulki samaa vauhtia. Trutbådarnan jälkeen olisi ollut jopa mahdollisuus ajaa mailin verran spinnulla, mutta tässä vaiheessa sillä ei olisi enää saavuttanut muuta kuin hieman arvostusta kanssakilpailijoidemme silmissä ja niinpä annoimme sen olla pussissa.

Lopputuloksena päivän puurtamisesta oli sijaluku 7/8, joten sijoituksen näkökulmasta tästä ei jäänyt jälkipolville paljoakaan kerrottavaa.

Mukavassa seurassa vietetyn illan ja nukutun yön jälkeen mieli oli jo valoisampi ja katse suunnattu tuleviin koitoksiin.
Kilpailunjärjestäjille kiitokset järjestelyistä ja tarjoilusta Svinössä.

Vaihtoehtoisista radoista olivat kilpailunjärjestäjät valinneet radan nro 1

Ei kommentteja: